THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem tuto nahrávku slyšel poprvé, příjemně mě zahřálo u srdce, že stále ještě vznikají velmi osobité skupiny, které dokáží posunout zdánlivě vyčerpané hranice žánru zase o kus dál. Maďarští VARSO jsou nádherným příkladem toho, že originalita v rámci moderně pojaté tvrdé kytarové hudby ještě nevymřela a že se za tímto souslovím nemusí vždy schovávat jen „nu-rychlokvaška“ kopírující některého z popmetalových pěšáků první linie velkých nahrávacích společností.
VARSO se svým pojetím dotýkají jak dávno zapuštěných kovových kořenů, tak jazz’n‘metalových experimentů. Skupina vznikla již v roce 1996 jako hudební subjekt, ve kterém se snoubí častá cinkavá kytarová tappingová sóla s hutnými riffy a klávesově laděnými plochami. Další kapitolkou jest výrazná melodická basa, jež také často sklouzává k tappigovým smrštím. Do toho všeho je napasován vokál frontmana Viktora Pala. V čisté poloze mi tu a tam připomene Ozzy Osbourna (a když říkám tu a tam, myslím tím tu a tam), při growlingu však vpadává do velmi svojské polohy. Ke zvuku nemám výhrad, zní to prostě „jinak“ a velmi dobře, zvláště kovovo-medový zvuk basy, která je místy oproti kytaře až nezvykle moc v popředí.
Celé promo obsahuje 4 skladby, všechny působí celkem kompaktním dojmem, nic výrazněji nevybočuje, téměř jako by člověk poslouchal jednu písničku plnou zvratů, zajímavých kudrlinek a vyhrávek. První „Home Sweet Home“, zpočátku zvolna rozjíždějící se skladbička s výraznou basovou linkou vpředu, však brzy nabírá do pozadí vkusnou kytarovou onanii. Záhy však přechází do hutnějších riffujících poloh pronásledována zpěvem, který z čistých výšek klesá do řádně zachraptěných nížin. Ve dvojce „Entice Me“ mě po rázném začátku zaujala zurčivě zvonivá kytárka, přecházející v éterická sólíčka, ve zpěvu se opět střídá prasečí hloubkokvikot a klasický vokál. Předposlední pecka je díky převažujícímu hrdelnímu chropotu a naléhavému řvaní asi nejtvrdší a nejpřímočařejší. Závěr patří skladbě „The Point Of Honor“, což je zase taková nestandardní heavy-death fůze, ostatně jako celá produkce na „The Eastern Fashion“.
Na kotouči najdete krom hudby i multimediální přílohu čítající na neprofesionální poměry dost povedený videoklip ke skladbě „Gluelove“ z předchozího CD „Finding Deaf Ears“. Jako další bonus tu je i velké množství fotek skupiny, jak víceméně profesionálních promofotek, tak velmi domácích obrázků, které dokumentují začátky skupiny, živá vystoupení i různé pitky a soukromé akce. Rozhodně zajímavý exkurz do zákulisí skupiny.
„Eastern Fashion“ je rozhodně zajímavý a originální maďarský gulášek, s velmi výraznou chutí. Po bližším ohledání v něm najdete death metalové masité kousky, stejně tak i uzeniny pocházející spíše z rockovějších živočišných druhů to vše je zalito ve zvláštní kořeněné směsi, která voní po nějaké mě neznámé maďarské folklorní bylině. Avšak jist si nejsem tím, zda pro širokou veřejnost je tento pokrm lehce stravitelný, pro mě však výtečný gurmánský kousek.
„The Eastern Fashion“ je rozhodně zajímavý a originální maďarský gulášek, s velmi výraznou chutí. Po bližším ohledání v něm najdete death metalové masité kousky, stejně tak i uzeninu pocházející spíše z rockovějších živočišných druhů, to vše zalito ve zvláštní kořeněné směsi, která voní po nějaké mě neznámé maďarské folklórní bylině.
8,5 / 10
Viktor Pal
- zpěv
Attila Kovacs
- kytara
Attila Kiraly
- basa
Richard Kozma
- bicí
1. Home Sweet Home
2. Entice Me
3. October The 13th
4. The Point Of Honor
The Eastern Fashion (EP) (2002)
Finding Deaf Ears (2001)
Athlectica Devla (1999)
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.